Budoucnost českých železnic

Vše o železnici, co se nehodí do jiných rubrik

Moderátor: malý fotograf

Co myslíte, jak to dopadne

Většinu tratí převeznou soukromníci a budou je provozovat
13
52%
Většinu tratí převeznou soukromníci, zruší na nich provoz a pozemky výhodně rozprodají
2
8%
ČD chytnou druhý dech a vše se zlepší
4
16%
ČD zastaví dočasně provoz a toho využijí autobusáci
5
20%
V dnešní době již železnice nemá takový význam, rušení provozu je logické vyústění vývoje
1
4%
 
Celkem hlasů : 25

Příspěvekod T_m » úte lis 29, 2005 09:36:55

Jenže na většině míst u nás je to tak, že pokud se někde zastaví provoz, tak nastoupí nepřizpůsobiví občané a koleje a všechno ostatní kovové skončí v nejbližším kovošrotu. Tento proces trvá docela rychle. A pak jsou argumenty i na papírové zrušení dráhy velice pádné, prototože tu trať dneska vlastně nikdo přeci nepotřebuje. To, že by ji mohl potřebovat zítra, v ten moment nikoho nezajímá a už vůbec ho nezajímá to, že udržení řekněme překlenovacího ztrátového provozu je velmi výrazně levnější, jak kompletní novostavba tratě, nedej Bože dokonce papírově zrušené.
Uživatelský avatar
T_m
Site Admin
 
Příspěvky: 995
Registrován: úte zář 20, 2005 22:55:32
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod arj » úte lis 29, 2005 09:22:12

Pragman napsal:


Pokud se nemylím, tak ČD může zastavit provoz vlaků IC/EC/SC, které nejsou dotované, ale nemůže zastavit provoz vlaků Os/Sp/R, aniž by si je kraj/stát neobjednal a přestal dotovat. Pokud si ty vlaky kraj/stát neobjedná/přestane dotovat, tak už záleží pouze na dopravci, zda zastaví dopravu nebo ne.


Ano, CD ci soukromnik (jako "provozovatel dopravy") muze zastavit dopravu. Ale koleje patri statni Sprave zeleznicni dopravni cesty a pripadne zastaveni provozu [= uplne preruseni provozu] a nasledne zruseni drahy [= vytrhani koleji] podleha schvaleni drazniho uradu a dalsich organu statni spravy.

Takze z tohoto hlediska je anketni veta "převeznou soukromníci, zruší na nich provoz a pozemky výhodně rozprodají" nesmysl (alespon do chvile, nez skutecne nekdo od statni "Spravy koleji" trat prevezme, chvili na ni bude fingovat provoz a pak rekne, ze se to "opravdu neda udrzet a je mu tudiz hrozne lito, ale musi trat zavrit". Pricemz si nejsem jist, zda tam jeste neni nejaka klausule = pojistka, ze to nejprev musi nabidnout zpet statu/kraji a teprve pak muze parcelovat na rodinne vilky).
arj
Začátečník
 
Příspěvky: 5
Registrován: pon říj 31, 2005 10:56:40

Příspěvekod Pragman » pon lis 28, 2005 17:39:27

arj píše:CD (ci pripadny soukromnik) muze zastavit provoz...


Pokud se nemylím, tak ČD může zastavit provoz vlaků IC/EC/SC, které nejsou dotované, ale nemůže zastavit provoz vlaků Os/Sp/R, aniž by si je kraj/stát neobjednal a přestal dotovat. Pokud si ty vlaky kraj/stát neobjedná/přestane dotovat, tak už záleží pouze na dopravci, zda zastaví dopravu nebo ne.
Pragman
Člen fóra
 
Příspěvky: 23
Registrován: stř říj 26, 2005 20:10:43
Bydliště: Prag

Příspěvekod Kubrt » pon lis 28, 2005 15:41:41

arj píše: do souteze o obsluhu rychliku prichazeji s vyssi kvalitou, ale dvojnasobnym pozadavkem na dotaci.


Ted je otazka, jestli ta cena, s kterou do souteze o rychliky na 160 sly CD (tusim nekde kolem 20 Kc/vlkm, nebo jeste mene, ja debil si ten clanek neulozil), neni tak "trochu" dumpingova. Prumerne za vsechny ruchliky plati stat asi 80 Kc/vlkm. Je jasne, ze nektere rychliky budou velmi ztratove, nektere "primerene" a nektere (kolik?) ziskove. Troufam si rict, ze rychliky na 160 budou patrit k tem ztratovejsim (mam na mysli pomer nakladu a trzeb).
A jeste neco: za osobaky na trati Brno-Hrusovany (velky motor+dva vleky, tedy srovnatelne s R 160) se doplaci 85 Kc/vlkm. Je jasne, ze provoz rychliku je levnejsi nez osobaku, ale o tolik? Takze te cene nabidnute CD zas tak neverim. Samozrejme oni by to vyjezdily i s touto nizkou dotaci, proste by to doplatil nekdo jiny, kdo si kupuje jinou sluzbu...

Jinak to hlasovani je dost od veci. Mimochodem, jsem prvni, kdo hlasoval pro posledni moznost :D
Kubrt
Začátečník
 
Příspěvky: 8
Registrován: úte říj 11, 2005 11:15:46

Příspěvekod arj » pon lis 28, 2005 15:07:29

Hlasovani ma jednu chybicku > CD (ci pripadny soukromnik) muze zastavit provoz, ale koleje patri statu (stejne jako silnice); existuje par vyjimek (snad Jeseniky, JHMD). Dokud tomu tak bude, tezko se bude trat prodavat na stavebni pozemky.

Jinak ovsem nesdilim Vase nadseni nad pripadnymi soukromymi dopravci, protoze ani oni nebudou jezdit bez dotaci - viz i clanek, ze do souteze o obsluhu rychliku prichazeji s vyssi kvalitou, ale dvojnasobnym pozadavkem na dotaci.
Navic tito soukromnici chteji do CZ jezdit se svymi "nemeckymi" soupravami - uvidime, zda jim toto "nadseni" vydrzi i po novem roce, kdyz nova Spolkova vlada vyhlasila, jako svoje prvni financni opatreni, radikalni omezeni dotaci do verejne dopravy.
arj
Začátečník
 
Příspěvky: 5
Registrován: pon říj 31, 2005 10:56:40

Na koleje vyjedou soukromé rychlíky

Příspěvekod Kuck » pon lis 28, 2005 01:50:29

Na koleje vyjedou soukromé rychlíky

28. listopadu 2005 1:00
České železnice čeká další revoluce. Za rok se Češi svezou prvními soukromými rychlíky. Cestujícím má přinést větší komfort i více spojů, státu ušetřit peníze.

Po otevření některých regionálních tratí a nákladní dopravy stát pouští soukromé železniční společnosti také na rychlíkové tratě. Ministerstvo dopravy vyhlásilo veřejnou soutěž na provozování rychlíků od prosince 2006.

Zatím na dvou tratích: mezi Plzní a Mostem a Libercem a Pardubicemi. Konkurenti Českých drah nabídli podstatně větší komfort, než na jaký jsou cestující zvyklí.

"Trh s veřejnou osobní dopravou chceme v budoucnu liberalizovat," vysvětlila mluvčí ministerstva dopravy Marcela Žižková.

Ministerští úředníci záměrně vybrali dvě tratě, kde čekali zájem více firem. Ten, kdo vyhraje, dostane smlouvu na jeden rok, a pokud se osvědčí, po dalších osm let se mu bude smlouva obnovovat. Pak proběhne další soutěž.

Jen na expresy a rychlíky stát ročně Českým drahám doplácí téměř 2,5 miliardy. Osobní doprava je prakticky všude na světě ztrátová a stát ji musí dotovat.

Dosud téměř monopolní dopravce získává peníze, aniž vyhrál nějaké výběrové řízení. To se teď změní. Lidi bude vozit na tratích ten, kdo nabídne nejlepší podmínky.

Jak rozhýbat trh
Soukromé firmy vypsání soutěže vítají.

"Snažili jsme se o to dlouho. Je to jediná cesta, jak ukázat skutečné náklady na dopravu a rozhýbat trh," míní předseda sdružení železničních společností Jiří Mužík. Podle něho tak může stát na dotacích na železnici podstatně ušetřit.

Do soutěže na rychlíky se přihlásily kromě Českých drah firmy Connex a Viamont.

Soukromí dopravci nabídli do soutěže moderní soupravy Siemens Desiro. Jsou tišší a pohodlnější, s větším zrychlením než vozy, kterými dosud vozí lidi České dráhy. Ty přišly s nabídkou starých, ale opravených vozů.

"Soupravy jsou po kompletní rekonstrukci, cestující si bude připadat jako v novém," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle neoficiálních informací České dráhy nabídly o téměř polovinu nižší cenu než jejich konkurenti. Konkrétní částka však není známa.

"Cena není jediné kritérium, hodnotí se i kvalita," řekl Petr Seidner z Connexu.

Společnost Viamont nedávno zvítězila nad Českými drahami v soutěži na provozování regionální tratě mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi.

"Nenabízíme nižší cenu, ale podstatně vyšší kvalitu než dosud," dodal člen představenstva František Kozel.

O vstupu do železniční dopravy uvažuje i Student Agency, které se nasazením luxusních vozů úspěšně podařilo proniknout na trh dálkových autobusových spojů. "Pracujeme na tom," řekl majitel firmy Radim Jančura.

České dráhy mají s osobní dopravou až na pár výjimek na železnici monopol. Ztráty jim doplácí stát i kraje. Nebojí se, že přijdou o monopol? "Je to soutěž," říká mluvčí drah.

I kraje chtějí soutěž
O své dominantní postavení mohou přijít i na menších regionálních tratích. Krajské úřady také chystají na železnice veřejné soutěže.

"Chceme vypsat soutěž na trať z Liberce do Rybniště," potvrdila vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Stanislava Jakešová.

Dopravci mají zájem i o tyto tratě - například soukromá společnost Railtrans, která už provozuje vlaky mezi Libercem a německou Žitavou. Na rozdíl od Českých drah jezdí bez dotací, přesto jsou levnější.

"Lišíme se hlavně přístupem k cestujícím," vysvětlil jednatel firmy Radan Stift.

Jan Sůra, MF DNES
http://ekonomika.idnes.cz/ekonomika.asp?r=ekonomika&c=A051127_220122_ekonomika_pat
Čortův hrad! Joj, tam strašá!
Uživatelský avatar
Kuck
Člen fóra
 
Příspěvky: 34
Registrován: pon říj 17, 2005 19:07:31
Bydliště: Kamenný Újezdec

Příspěvekod Pavel Reiser » úte zář 27, 2005 12:01:02

Podle mě to dopadne následovně :
Rok 2007
Koridory si rozeberou firmy, které se podílely na jejich stavbě.

Páteřní trati (většinou končící v JŘ na nulu 120, 130, 140 ...) zůstanou v rukách státu (a tím někde i ČD) v rámci dopravní obslužnosti a strategie (obrana atp.).

Ostatní trati nižšího významu budou poděleni mezi kraje a spíše mezi soukromé dopravce. Hlavně západní příhraničí bude zajímavé pro zahraniční dopravce jako Vogtlandbahn a pod. zbytek bude provozován buď ryze českými nebo smíšenými dopravci.

Někde bude provozován malý "cancourek" ala železnice Desná nebo Vrbno p.P. místními obcemi či firmami.

A úplný zbytek se zruší nebo převede na mátožící se muzejní železnice.... cyklostezky, kančí stezky, velostezky.

ČD se buď do roku 2007 dobrovolně transformují v moderní dopravní společnost nebo najednou zjistí, že mají poměr jeden úředník na jedno sedadlo vozu a že stát už má placení dotací za nic dost. A tak se požerou do samy sebe a budou hrát kostlivce ve skříni, něco jako naše polosocialistické zdravotnictví. Což už většině z nás bude v té době jedno...
Pavel Reiser
Expert
 
Příspěvky: 31
Registrován: pon zář 26, 2005 15:46:36
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Sergei-LBC » úte zář 27, 2005 06:51:27

Děkuji za opravení :) a asi se nebudeš divit když řeknu, že jim to celkem závidim.. Jak pak asi Němci koukají na 810.. :D
Sergei-LBC
Člen fóra
 
Příspěvky: 72
Registrován: stř zář 21, 2005 06:31:25

Příspěvekod trolejbus386 » pon zář 26, 2005 22:14:15

Sergej von Reichenberg: Myslíš špatně, není to 682, ale 612. Těchhle motoráků je Německo plné...........
trolejbus386
Člen fóra
 
Příspěvky: 20
Registrován: pon zář 26, 2005 10:50:29

Příspěvekod Sergei-LBC » ned zář 25, 2005 12:53:48

Aha, monopolistickej? To je spíš ČD..
Sergei-LBC
Člen fóra
 
Příspěvky: 72
Registrován: stř zář 21, 2005 06:31:25

Příspěvekod malý fotograf » ned zář 25, 2005 12:48:22

Je dobře, že to cjápeš co tím myslíš. Už jsem to opravil!
Uživatelský avatar
malý fotograf
Moderátor
 
Příspěvky: 100
Registrován: stř zář 21, 2005 20:04:53
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Sergei-LBC » ned zář 25, 2005 12:18:23

Monopistickej? Snad monotypistickej?
Sergei-LBC
Člen fóra
 
Příspěvky: 72
Registrován: stř zář 21, 2005 06:31:25

Příspěvekod malý fotograf » ned zář 25, 2005 12:09:54

No to já zas connex moc nemusim teda ani nevím proč, ale připadá mi trochu monopolystickej! :?
Naposledy upravil malý fotograf dne ned zář 25, 2005 12:43:40, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
malý fotograf
Moderátor
 
Příspěvky: 100
Registrován: stř zář 21, 2005 20:04:53
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Sergei-LBC » ned zář 25, 2005 11:53:46

To vím, ovšem Connex je z nich asi tak největší, ne? Já mám Connex v oblibě, ovšem snad jen kvůli pěknému nátěru a tomu, že od něj občas o víkendu přijede do Liberce jeho Desiro :)
Mimochodem opravdu krásnej motorák jezdí z Liberce do Drážďan přes Zittau od DB... číslo myslím 682 nebo tak nějak, snad mě někdo opraví..
Sergei-LBC
Člen fóra
 
Příspěvky: 72
Registrován: stř zář 21, 2005 06:31:25

Connex?

Příspěvekod T_m » ned zář 25, 2005 10:26:53

No, u nás není jediným dopravcem mimo ČD Connex. Dokonce zrovna na Liberecku jezdí Railtrans a pak je ještě viamont, OKD Doprava a kdo ví, co se ještě narodí ...
Uživatelský avatar
T_m
Site Admin
 
Příspěvky: 995
Registrován: úte zář 20, 2005 22:55:32
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Sergei-LBC » ned zář 25, 2005 10:22:52

Já to vidím tak, že vše sežere Connex a ČD dřív či později půjde do kytek.. :?
Sergei-LBC
Člen fóra
 
Příspěvky: 72
Registrován: stř zář 21, 2005 06:31:25

Příspěvekod petrumr » sob zář 24, 2005 21:34:31

Já když jedu vlakem,tak kupuji zpáteční a jedu levněji jak autobus a když jede rodina a koupí za 350Kč jízdenku na nedělní výlet co platí 24Hod.tak to nemá konkurenci.Za deset let to bude OK,bude se to platit jak autobusy.Kolik,že stojí jízdenka na Pendolino Praha-Ostrava.
ZÁKAZ PRÁCE V JEDNÉ OSOBĚ
Uživatelský avatar
petrumr
Člen fóra
 
Příspěvky: 68
Registrován: sob zář 24, 2005 20:25:28
Bydliště: kroměříž CZ

skeptický

Příspěvekod malý fotograf » pát zář 23, 2005 11:39:21

Já myslím, že je málo lidí, kteří by měli peníze na to, aby si trať pronajmuli/odkoupily. A ČD jen tak něco z ruky nedaj :-( A pokud budou se to zprivatizuje a soukromníci budou vypadat jako většina autobusových tak vlakem nikdo nepojede... :cry:
Uživatelský avatar
malý fotograf
Moderátor
 
Příspěvky: 100
Registrován: stř zář 21, 2005 20:04:53
Bydliště: Plzeň

Trh?

Příspěvekod Ivánek » pát zář 23, 2005 11:17:13

Trh s trochou státních zásahů?

Dotace, které dneska tvoří drtivou většinu prostředků, které jdou do osobní železniční dopravy je "trochu státních zásahů"?

Nene, kam to žene trh se stačí podívat v USA, kde jediný významný provozovatel dálkových vlaků, Amtrak, je státní organizace - a věčně ve ztrátě. Při poměru ceny/náklady prostě tenhle systém zaplatit nejde.

Včera jsem se bavil s jednim angličanem - cesta Londýn - něco a zpět (to město jsem stihnul zapomenout) vzdálený cca 300km - vlakem staojí 182liber (ano, uznal, že to je následek prevítizace železnic). Pokud si koupim ojeté auto, které v Anglii jde koupit za libru, a naleju do něj benzín, tak jsem na cca poloviční ceně.
Co tě nezabije, to se tě pokusí zabít znova...
Nemam rád lidi, co berou drogy. Například celníky....
Ein spur, ein dampf, ein kupplung!
Ivánek
Inventář fóra
 
Příspěvky: 145
Registrován: čtv zář 22, 2005 09:02:52
Bydliště: Čechurov

Příspěvekod KM » pát zář 23, 2005 10:58:08

Ty možnosti nejsou komplet. Něco zůstane státní. To co má celostátní význam (hlavní tratě) nebo to, o co nikdo nebude mít zájem, ale bude třeba aby to bylo (Moldava). Něco dostanou kraje či regiony a budou to provozovat tak jak jim to bude vyhovovat (Blatensko). Něco dostanou soukromníci (JHMD). Něco se zruší (121). Obecně se ale ukazuje že nakonec, jakkoliv jsem tomu z podstaty svého vzdělání nevěřil, trh (s trochou státních zásahů) reguluje tuto oblast docela dobře.
KM
Začátečník
 
Příspěvky: 1
Registrován: pát zář 23, 2005 10:49:58
Bydliště: Praha

Budoucnost českých železnic

Příspěvekod T_m » pát zář 23, 2005 09:49:41

Jak to vidíte vy?
Uživatelský avatar
T_m
Site Admin
 
Příspěvky: 995
Registrován: úte zář 20, 2005 22:55:32
Bydliště: Plzeň


Zpět na Ostatní

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník